SEO’nun açılımı, Search Engine Optimization yani Türkçe karşılığıyla Arama Motoru Optimizasyonudur. Sanal dünya büyük, fakat aranan bilgiyi bulmaksa artık o kadar zor değil. Arama motorlarının doğuşu, istediğiniz bilgiye istediğiniz an, birçok alternatifle birlikte ulaşmanızı sağlıyor. Örneğin; bugün, Google’a “balık nasıl tutulur?” yazdığınızda dahi, size verilmiş birçok cevap ve seçenek karşınıza çıkacaktır. Bu, arayan taraf için geçerli bir durumken işin diğer tarafında (arama sonuçlarında çıkmak isteyen kişiler/kurumlar) işler biraz daha farklı ilerliyor. İşte, SEO burada devreye giriyor.

SEO, arama sonuçlarına yönelik iyileştirme ve optimizasyon çalışmaları olarak kısa bir şekilde açıklanabilir. Arama motorlarında web sitelerinizin daha kolay bir şekilde taranmasını ve sonuçlarda daha üst sıralarda gözükmenizi sağlamak için yapılmış çalışmalardır. Daha fazla kitleye veya ilgilendiğiniz kitlelere ulaşmak için yapılan bu teknik çalışmalar, işletmeniz için de faydalı uygulamalardır. Fakat, işin derinine indiğinizde biraz daha uğraştırıcı işlemler karşınıza çıkıyor. 

Site içi SEO
Arama motorlarının sitenizi daha iyi tarayabilmesi ve anlaması adına bazı teknik düzenlemelerin yapılması gerekmektedir. Site içerisinde yapılan teknik düzenlemelere site için seo “on-page seo” denilmektedir. Site içi düzenlemeler; arama motorlarının siteyi düzenli bir şekilde okumalarına ve anlamlandırmasına yardımcı olur. Arama motorları; herhangi bir siteyi içeriği ile değerlendirirken kullanıcı deneyimini gözönünde bulundurur ve algoritmasını o deneyimlere paralel olarak oluşturur. Zaten arama motorlarının en büyük amacı da kullanıcıların istediği sonuçları onlara sunmak.

Site içi SEO, tüm sayfa ve kategorilerin SEO uyumlu olarak arama motorlarına anlamlandırılma işlemleri yapılmaktadır. Bu sayede kullanıcılar arama motorlarında hedef kelimeleri ile alakalı en kaliteli içeriğe ulaşmış olurlar.

Site içi SEO işlemlerine örnek olarak “W3C Geçerlemesi, robots.txt, uygun başlığın kullanılması, görsellerdeki çözünürlük kalitesi, alan adı (domain) uygunluğu, özgün içerik, site hızı” gibi metodlar gösterilebilir.

Site dışı SEO

Site dışı SEO yapmak için çok sayıda farklı teknikler vardır. En popüler olanları ise sitenin kaliteli ve yüksek backlink sayısına sahip olmasıdır. Backlink, bir web sitesinin diğer bir siteye verdiği linktir. Ancak başta Google olmak üzere tüm arama motorları; manipüle edilmiş backlinklere karşıdır. Bunun nedeni, backlinklerin arama motorları nezdinde bir referans olmasıdır. Dolayısıyla arama motorları, yapay bir referansı kabul etmeyecektir. Bu bağlamda web sitesine gelen backlinklerin gerçek kullanıcılar tarafından gerçekten verilmesi gerekmektedir. Bunun gerçekleştirilmesi de kaliteli ve insanlar tarafından gerçekten beğenilen web sitesi yapmak ve bu web sitesinde ilgi çekici içerikler yayınlamaktır. Bu sayede insanların sitenize backlink vermesini sağlayabilirsiniz.

Backlinkler dışında arama motorları; kullanıcı deneyimlerini göz önünde bulundurarak web dünyasındaki birçok sinyalden yararlanır ve algoritmalarını bu sinyaller ile dayandırır. Sosyal medyadaki etkinlik, marka bilinilirliği gibi birçok etken de arama motorlarının dikkat ettiği alanlardır. Dolayısıyla bu alanlardaki etkinliğe de önem verilmelidir.

Black Hat SEO
Çeşitli onaylanmayan yöntemlerle arama motorunun çalışmasını manipüle ederek bir sitenin ilgili veya hedef anahtar kelimede öne çıkmasını sağlamaya çalışma işlemidir. Yöntemlerden bazıları aşağıdaki şekilde sınıflandırılabilir.

Anahtar kelime yığınları
Çıkış sayfaları
Bilgisayar tarafından otomatik yazılan sayfalar
İkiz sayfalar
Küçük makaleler
Görünmez yazılar
Black Hat SEO teknikleri, onaylanmayan yollar olduğu için; Alan adının tamamen veya kısmen indekslerden çıkarılması ile de sonuçlanabilmektedir. Google kalite yönergelerini ihlal eden siteler manuel işlemler cezasına maruz kalmaktadır. Katma değeri düşük veya tam spam cezası uygulanmaktadır. Kalite yönergelerini ihlal eden siteler genellikle, google dizinlerinden kalıcı olarak uzaklaştırılmaktadır.

Sık yapılan SEO hataları
Anahtar kelime seçimindeki yanlışlıklar
Anahtar kelimeler site ile alakalı olmalı ve sitede o kelimeye yoğunluk gösterilmeli. Doğru anahtar kelimeler üzerinden backlink çalışması yapılarak sitenin yükselişe geçmesi sağlanmalı. Anahtar kelimelerin içeriklerde abartılması spam gibi görülebilir. Ancak eksik anahtar kullanımı da sitenizin aramalarda çıkmamasını sağlar.

Yanlış SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) Nelere Sebep Olur?

Sitenizde yapılan yanlış SEO çalışmaları, trafiği arttırmadığı gibi mevcut trafiğinizin de düşmesine sebep olabilir. Örneğin; bir E-ticaret sitesiyseniz ürün fiyatına veya adedine ilişkin linklerin yanlış düzenlemesi veya link hatalarının düzeltilmemesi, sıralama sonuçlarında negatif puanlar almanıza sebep olabilir. Bu durumun düzeltilmesi ise zaman alacaktır. Bu sefer, hem zamandan  hem de paradan kaybetmenize sebep olacaktır.
Filtre sürprizleriyle de karşılaşabilirsiniz. Kodlamanız iyi değilse veya içeriğin çok dağıldığı durumlarda istenilen geri dönüşümü yine alamazsınız. Özetle, SEO çalışmalarının her biri kendi içerisinde özelleştirilmiş ve uzmanlık gereken çalışmalar içerir. En iyi sonucu alabilmek için bu adımlara ve unsurlara dikkat etmek önemlidir. 

Arama motoru dostu siteler yapmak için web sitenizde aşağıdaki noktalara dikkat etmeniz gerekir;

  • Özgün ve doğru sayfa başlıkları oluşturun
  • Sayfaların URL’sinin sayfanın başlığı ile uyumlu olmasına dikkat edin
  • Meta etiketleri kullanın
  • Kolay kullanılabilir bir navigasyon oluşturun
  • İçeriğinizin özgün ve kaliteli olmasına dikkat edin
  • Uygun oranda görsel kullanın
  • Gerekli yerlerde başlık etiketlerini kullanın
  • Sitenizi mobil cihazlar ile uyumlu geliştirin
  • Web master araçları ile sitenizi google, bing, yandex gibi arama motorlarına bildirin.
Call Now ButtonŞİMDİ ARA