Arama Motorları Nasıl Çalışır ve Neden Önemsemelisin?

Bir geliştirici, tasarımcı, küçük işletme sahibi, pazarlama uzmanı, internet sitesi sahibi ya da işletmeniz için kişisel bir blog ya da internet sitesi oluşturmayı düşünüyorsanız, arama motorlarının nasıl çalıştığını anlamanız gerekir.

Aramanın nasıl çalıştığını net bir biçimde anlamak, arama motorlarının anlayabileceği bir internet sitesi oluşturmanıza yardımcı olabilir ve bunun pek çok ek yararı vardır.

Bu, Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) ya da diğer SEM ( Arama Motoru Pazarlaması ) görevleriyle uğraşmadan önce atmanız gerekli olan ilk adımdır .

Bu kılavuzda, arama motorlarının bilgileri bulmak, düzenlemek ve kullanıcılara sunmak için izlediği üç en temel işlemi (tarama, dizine ekleme ve sıralama) öğreneceksiniz.

Arama Motoru Ne Yapar?

Günde kaç kez web’de arama yapabilmek için Google’ı ya da diğer bir arama motorunu kullandığınızı hiç merak ettiniz mi?

5 kat mı, 10 kat mı, hatta kimi zaman daha fazla mı? Google’ın senede 2 trilyondan fazla aramayı tek başına gerçekleştirdiğini biliyor muydunuz?

Sayılar çok büyük. Arama motorları günlük hayatımızın bir parçası haline geldi. Bunları bir öğrenme aracı, bir alışveriş aracı, eğlence ve eğlence için olduğu kadar iş için de kullanıyoruz.

Yaptığımız neredeyse her şey için arama motorlarına bağımlı olduğumuz bir noktaya geldiğimizi söylemek abartı olmaz.

Ve bunun olmasının nedeni çok basit. Arama motorlarının ve özellikle Google’ın tüm soru ve sorgularımıza cevap verdiğini biliyoruz .

Yine de bir sorgu yazıp aramayı tıkladığınızda ne olur? Arama motorları dahili olarak nasıl çalışır ve arama sonuçlarında neyin hangi sırayla gösterileceğine nasıl karar verirler?

Arama Motorları Nasıl Çalışır?

Arama motorları karmaşık bilgisayar programlarıdır.

Bir sorgu yazmanıza ve web’de arama yapmanıza izin vermeden önce, pek çok hazırlık çalışması yapmaları gerekir, bu şekilde “Ara” yı tıkladığınız zaman, sorunuzu ya da sorgunuzu yanıtlayan bir dizi kesin ve nitelikli sonuç sunulur.

‘Hazırlık çalışması’ neleri içerir? Üç en temel aşama. İlk aşama bilgiyi keşfetme sürecidir, ikinci aşama bilgiyi organize etmektir ve üçüncü aşama ise sıralamadır.

Bu genellikle İnternet Dünyasında Tarama, Dizine Ekleme ve sıralama olarak bilinir.

Arama Motorları Nasıl Çalışır
Arama Motorları Nasıl Çalışır

1. Adım: Tarama

Arama motorları, İnternet’te herkese açık olan bilgileri bulmaktan sorumlu web tarayıcıları (dolayısıyla Tarama kelimesi) adı verilen bir dizi bilgisayar programına sahiptir.

Karmaşık bir süreci basitleştirmek için, bu yazılım tarayıcılarının (arama motoru örümcekleri olarak da bilinir) işinin İnternet’i taramak ve web sitelerini barındıran sunucuları (web sunucusu olarak da bilinir) bulmak olduğunu bilmeniz yeterlidir.

Taranacak tüm web sunucularının bir listesini, her sunucu tarafından barındırılan web sitelerinin sayısını oluşturur ve ardından çalışmaya başlarlar.

Her bir web sitesini ziyaret ederler ve farklı teknikler kullanarak, metin içeriği, resimler, videolar veya başka herhangi bir format (CSS, HTML, javascript, vb.) Olsun, kaç sayfaya sahip olduklarını bulmaya çalışırlar.

Bir web sitesini ziyaret ederken, sayfa sayısını not etmenin yanı sıra, herhangi bir bağlantıyı da (site içindeki sayfalara veya harici web sitelerine işaret eden) izler ve böylece daha fazla sayfa keşfederler.

Bunu sürekli olarak yaparlar ve bir web sitesinde yapılan değişiklikleri de takip ederler, böylece yeni sayfaların ne zaman eklendiğini veya silindiğini, bağlantıların ne zaman güncellendiğini vb. Bilirler.

Bugün internette 130 trilyondan fazla tekil sayfa olduğunu ve günlük olarak ortalama binlerce yeni sayfanın yayınlandığını hesaba katarsanız, bunun çok fazla iş olduğunu hayal edebilirsiniz.

Tarama sürecini neden önemsemelisiniz?

Web sitenizi arama motorları için optimize ederken ilk endişeniz, web sitenize doğru şekilde erişebilmelerini sağlamaktır, aksi takdirde web sitenizi ‘okuyamazlarsa’, yüksek sıralama veya arama motoru trafiği açısından fazla bir şey beklememelisiniz.

Yukarıda açıklandığı gibi, tarayıcıların yapacak çok işi vardır ve işlerini kolaylaştırmaya çalışmalısınız.

Tarayıcıların web sitenizi mümkün olan en hızlı şekilde sorunsuz bir şekilde keşfedip erişebilmelerini sağlamak için yapılması gereken birçok şey vardır.

  1. Tarayıcıların erişmesini istemediğiniz internet sitenizin hangi sayfalarını belirtmek için Robots.Txt kullanın. Örneğin, yöneticiniz ya da arka uç sayfalarınız gibi sayfalar ve İnternet’te herkese açık olmasını istemediğiniz diğer sayfalar.
  2. Google ve Bing gibi büyük arama motorlarının araçları (diğer adı ile Web yöneticisi araçları ) vardır, onlara web sayfanız hakkında daha fazla bilgi (sayfa sayısı, yapı, vb.) Vermek için kullanabilirsiniz, bu şekilde onları kendileri bulmak mecburiyetinde kalmazlar.
  3. Web sitenizin tüm önemli sayfalarını listelemek için bir XML site haritası kullanın, böylece tarayıcılar hangi sayfaların değişiklikleri izleyip hangilerini göz ardı edeceğini bilebilir.

Adım 2: İndeksleme

Tek başına tarama, bir arama motoru oluşturmak için yeterli değildir.

Tarayıcılar tarafından tanımlanan bilgilerin, son kullanıcıya sunulmadan önce arama motoru algoritmaları tarafından işlenebilmesi için düzenlenmesi, sıralanması ve depolanması gerekir.

Bu işleme Dizin Oluşturma denir.

Arama motorları, bir sayfada bulunan tüm bilgileri dizinlerinde saklamaz, ancak şunlar gibi şeyleri saklarlar: ne zaman oluşturulduğu / güncellendiği, sayfanın başlığı ve açıklaması, içerik türü, ilişkili anahtar kelimeler, gelen ve giden bağlantılar ve çok daha fazlası algoritmaları tarafından ihtiyaç duyulan diğer parametreler.

Google, dizinini bir kitabın arkası (gerçekten büyük bir kitap) gibi tanımlamayı sever.

Neden indeksleme sürecini önemsemelisiniz?

Çok basit, eğer web siteniz kendi dizininde değilse, herhangi bir aramada görünmeyecektir.

Bu aynı zamanda, arama motoru dizinlerinde ne kadar çok sayfanız varsa, birisi bir sorgu yazdığında arama sonuçlarında görünme şansınızın o kadar yüksek olacağı anlamına gelir.

‘Arama sonuçlarında görün’ kelimesinden bahsettiğime dikkat edin; bu, herhangi bir konumda olduğu anlamına gelir ve mutlaka en üst konumlarda veya sayfalarda olması gerekmez.

SERP’lerin (arama motoru sonuç sayfaları) ilk 5 konumunda görünmek için, web sitenizi kısaca Arama Motoru Optimizasyonu veya SEO adı verilen bir işlemi kullanarak arama motorları için optimize etmeniz gerekir .

Web sitenizin kaç sayfasının Google dizininde yer aldığını nasıl öğrenebilirsiniz?

Bunu yapmanın iki yolu var.

Google’ı açın ve site operatörünü ve ardından alan adınızı kullanın. Örneğin site: trustablesoft.net. Belirli bir etki alanıyla ilgili kaç sayfanın Google Dizininde yer aldığını öğreneceksiniz.

İkinci yol, ücretsiz bir Google Arama Konsolu hesabı oluşturmak ve web sitenizi eklemektir.

3. Adım: Sıralama

Arama Motoru Sıralama Algoritmaları

Süreçteki üçüncü ve son adım, arama motorlarının SERPS’de hangi sayfaların gösterileceğine ve birisi bir sorgu yazdığında hangi sırayla gösterileceğine karar vermesidir.

Bu, arama motoru sıralama algoritmalarının kullanılmasıyla elde edilir.

Basit bir ifadeyle, bunlar, kullanıcının ne aradığını ve hangi bilgileri geri vereceğini analiz eden bir dizi kurala sahip yazılım parçalarıdır.

Bu kurallar ve kararlar, indekslerinde hangi bilgilerin mevcut olduğuna göre yapılır.

Arama motoru algoritmaları nasıl çalışır?

Yıllar geçtikçe arama motoru sıralama algoritmaları gelişti ve gerçekten karmaşık hale geldi.

Başlangıçta (2001’i düşünün), kullanıcının sorgusunu sayfanın başlığıyla eşleştirmek kadar basitti, ancak artık durum böyle değil.

Google’ın sıralama algoritması, bir karar vermeden önce 255’ten fazla kuralı dikkate alır ve kimse bu kuralların ne olduğundan emin değildir.

Buna, orijinal algoritmayı oluşturan Larry Page ve Sergey Brin (Google’ın kurucuları) dahildir.

İşler çok değişti ve artık makine öğrenimi ve bilgisayar programları, bir web sayfasında bulunan içeriğin sınırlarının dışında kalan bir dizi parametreye dayalı kararlar vermekten sorumludur.

Anlaşılmasını kolaylaştırmak için, arama motorlarının sıralama faktörlerinin nasıl çalıştığına dair basitleştirilmiş bir işlem aşağıda verilmiştir :

1. Adım: Kullanıcı Sorgusunu Analiz Edin

İlk adım, arama motorlarının kullanıcının ne tür bilgiler aradığını anlamasıdır.

Bunu yapmak için, kullanıcının sorgusunu ( arama terimleri ) bir dizi anlamlı anahtar kelimeye bölerek analiz ederler .

Anahtar kelime, belirli bir anlamı ve amacı olan bir kelimedir.

Örneğin, “Bir çikolatalı kek nasıl yapılır” yazdığınızda, arama motorları nasıl yapılır kelimelerinden çikolatalı kekin nasıl yapılacağına ilişkin talimatları aradığınızı bilir ve bu nedenle, döndürülen sonuçlar, yemek tarifleri içeren yemek pişirme web sitelerini içerecektir.

“Yenilenmiş satın al….” Ararsanız , satın al ve yenilenmiş kelimelerinden bir şey satın almak istediğinizi bilirler ve geri dönen sonuçlar e-ticaret web sitelerini ve çevrimiçi mağazaları içerecektir.

Makine öğrenimi, ilgili anahtar kelimeleri bir araya getirmelerine yardımcı oldu. Örneğin, bu “ampul nasıl değiştirilir” sorgusunun anlamının “ampul nasıl değiştirilir” ile aynı olduğunu bilirler.

Ayrıca, yazım hatalarını yorumlayacak, çoğulları anlayacak ve genel olarak bir sorgunun anlamını doğal dilden (Sesli arama durumunda yazılı veya sözlü) çıkaracak kadar akıllıdırlar.

2. Adım: Eşleşen sayfaları bulma

İkinci adım, dizinlerine bakmak ve belirli bir sorgu için hangi sayfaların en iyi yanıtı sağlayabileceğine karar vermektir.

Bu, hem arama motorları hem de web sahipleri için tüm süreçte çok önemli bir aşamadır.

Arama motorlarının, kullanıcılarını mutlu etmeleri ve web sahiplerinin trafik ve ziyaret alabilmeleri için web sitelerinin alınmasını istemek için mümkün olan en hızlı şekilde mümkün olan en iyi sonuçları döndürmesi gerekir.

Bu aynı zamanda iyi SEO tekniklerinin algoritmalar tarafından verilen kararı etkileyebileceği aşamadır .

Eşleştirmenin nasıl çalıştığına dair size bir fikir vermesi için , bunlar en önemli faktörlerdir:

Başlık ve içerik alaka düzeyi – sayfanın başlığı ve içeriğinin kullanıcı sorgusuyla ne kadar alakalı olduğu.

İçerik türü – kullanıcı görseller istiyorsa, döndürülen sonuçlar metin değil görseller içerecektir.

İçeriğin kalitesi – içerik kapsamlı, yararlı ve bilgilendirici , tarafsız olmalı ve bir hikayenin her iki sitesini de kapsamalıdır.

Web sitesinin kalitesi – Bir web sitesinin genel kalitesi önemlidir. Google, kalite standartlarını karşılamayan web sitelerinden sayfalar göstermeyecektir.

Yayın tarihi – Haberlerle ilgili sorgular için, Google en son sonuçları göstermek ister, böylece yayın tarihi de dikkate alınır.

Bir sayfanın popülerliği – Bunun, bir web sitesinin ne kadar trafiğe sahip olduğu ile ilgisi yoktur, ancak diğer web sitelerinin belirli bir sayfayı nasıl algıladığı ile ilgilidir.

Diğer web sitelerinden çok sayıda referansı ( geri bağlantıları ) olan bir sayfanın, bağlantı içermeyen diğer sayfalara göre daha popüler olduğu ve bu nedenle algoritmalar tarafından yakalanma şansı daha yüksek olduğu kabul edilir. Bu süreç aynı zamanda Sayfa Dışı SEO olarak da bilinir .

Sayfanın dili – Kullanıcılara kendi dillerinde sayfalar sunulur ve bu her zaman İngilizce değildir.

Web Sayfası Hızı – Hızlı yüklenen web siteleri (2-3 saniye düşünün), yavaş yüklenen web sitelerine kıyasla küçük bir avantaja sahiptir.

Cihaz Türü – Mobil cihazda arama yapan kullanıcılara mobil uyumlu sayfalar sunulur.

Konum – Kendi bölgelerinde, yani “Ohio’daki İtalyan restoranları” gibi sonuçları arayan kullanıcılara, konumlarıyla ilgili sonuçlar gösterilecektir.

Bu buzdağının sadece görünen kısmı. Daha önce de belirtildiği gibi, Google, kullanıcılarının elde ettikleri sonuçlardan memnun olmalarını sağlamak için algoritmalarında 255’ten fazla faktör kullanır.

Arama motoru sıralama algoritmalarının nasıl çalıştığını neden önemsiyorsunuz?

Arama motorlarından trafik alabilmek için, web sitenizin sonuçların ilk sayfasında üst sıralarda görünmesi gerekir.

Trafik, SEO’nun faydalarından sadece bir tanesidir, işletmeniz için anlamlı olan anahtar kelimeler için en üst sıralara ulaştığınızda, eklenen faydalar çok daha fazladır.

Arama motorlarının nasıl çalıştığını bilmek, web sitenizi ayarlamanıza ve sıralamanızı ve trafiğinizi artırmanıza yardımcı olabilir.

Sonuç

Arama motorları çok karmaşık bilgisayar programları haline geldi. Arayüzleri basit olabilir, ancak çalışma ve karar verme şekilleri basit olmaktan uzaktır.

Süreç, tarama ve dizine ekleme ile başlar. Bu aşamada, arama motoru tarayıcıları İnternette halka açık olan tüm web siteleri için olabildiğince fazla bilgi toplar.

Bu bilgileri, bir karar vermek ve mümkün olan en iyi sonuçları kullanıcıya geri döndürmek için arama motoru algoritmaları tarafından kullanılabilecek bir biçimde keşfeder, işler, sıralar ve saklarlar.

Sindirmeleri gereken veri miktarı çok büyük ve süreç tamamen otomatik. İnsan müdahalesi sadece çeşitli algoritmalar tarafından kullanılacak kuralların tasarlanması sürecinde yapılır ancak bu adım bile yapay zeka yardımıyla yavaş yavaş bilgisayarlara bırakılmaktadır.

Bir web yöneticisi olarak işiniz, basit ve anlaşılır bir yapıya sahip web siteleri oluşturarak onların tarama ve dizine ekleme işini kolaylaştırmaktır.

Read More
ŞİMDİ ARA