E-ticaretin Geleceğini Hangi Faktörler Belirleyecek?

E-ticaretin Geleceğini Hangi Faktörler Belirleyecek?

Değişen kullanıcı talepleri, teknoloji ile bir araya geldiğinde sıra dışı online alışveriş trendlerini de yanı sıra getirdi. Yapılan bir çalışmaya göre; online alışveriş ekosistemini değiştirecek, kullanıcıya yeni deneyimler sunacak pek çok trend var. Virüs nedeniyle hız kazanan online alışverişin yeni gözdeleri, yapay zekayla entegre edilen sesli, görsel ve sosyal online alışveriş modülleri.

E-ticaret, değişen teknoloji ve kullanıcıların gereksinimleri doğrultusunda kendisini hızla yeniliyor. Offline perakende tecrübeleri önemli ölçüde ‘online’a dönüşürken; tüketiciler de satın almanın yeni yollarını keşfediyor. ECHO Summit’e özel bir çalışma hazırlayan Deloitte Digital, kendisini görünür kılmaya başlayan yapay zeka ve sohbotların, akıllı ekranların, sosyal ağların ve sesli komut sistemlerinin alışveriş deneyimini çok değişik bir boyuta taşıyacağını belirtiyor. Dünyadaki pek çok araştırmayı kaynak gösteren çalışmaya göre, 3 farklı online alışveriş modülü gelişecek. Bunlar, sesli, görsel ve sosyal ticaret modülleri.

E-ticaret mi, “sosyal ticaret”mi? 

Facebook’un alışveriş sayfaları ve pazaryeri, İnstagram’ın “şimdi satın al” butonu ve Pinterest’in satın alınabilir pinleri, şirketler tarafından kullanılacak olan sosyal ticaret kanallarına örnek oluşturuyor. Sosyal medya e-ticaretin geleceğinde, kendilerini robot değil, birey olarak gösteren şirketlerin davranışındaki değişiklikle ortaya çıkan kültürel bir değişim yaşanacak. Tüketicilerin %23’ü sosyal ağ önerilerinden etkilenirken, alışveriş yapanların %84’ü satın almadan önce en az bir sosyal ağ sitesini gözden geçiriyor. Kullanıcılarının %60’ı sosyal ağ platformlarında yeni ürün bulabildiklerini söylüyor. Y kuşağının %51’i sosyal ağ üzerinden satın alım yapmaya yatkın olduklarını söylüyor.

Sosyal medya e-ticaret modülünün içinde mikro-influencer’lar, kullanıcı görüşleri ve video kullanımı öne çıkıyor. Sosyal medya tüketicilerin birçoğu, az takipçili ama güven duydukları micro-influencer’lardan etkileniyor. Çünkü bu influencer’lar yüksek takipçili olanlara göre %5 dolayında daha fazla etkileşime ulaşıyorlar. Sosyal medya hesapları üzerinden tüketicilerle etkileşim de e-ticarette oldukça önemli bir faktör. Amerikan pazar araştırması şirketi Forrester’a göre, online tüketicilerin %88’i sosyal ağ şikayetlerini cevapsız bırakan firmalardan alışveriş yapmıyor. Mobil kullanıcıların %51’i ise ihtiyaçları olduğu anda bilgi sağlamayı başaran markaya geçiyorlar.

Videonun, e-ticaretin geleceğinde çok büyük rol oynayacağı öngörülüyor. Amerikan pazar araştırması şirketi Forrester’a göre bir video 1.8 000 000 kelime değerinde. Tüketicilerin % 60’ı alışveriş esnasında ürün ve özellik tanımlarını okumaktansa bir ürün videosu izlemeyi tercih ediyor. Yüzde 64’ü ise markaya ait sosyal ağ videosu izledikten sonra satın alımı gerçekleştiriyor. Ürün listelemeye video elementleri eklemek ve pazarlama stratejisine video seçeneğini entegre etmek e-ticarette başarı için zorunluluk haline geliyor.

“Sesli ticaret” akıllanacak 

Tüketici, modern ses cihazlarıyla daha hızlı sipariş verme, şifre girmeden hesaplarına ulaşabilme, akıllı cihazlarla yeniden sipariş verebilme ve bütün bunları en az efor ile yapabilmeyi talep ediyor. Bu noktada devreye giren ‘sesli ticaret’, online sohbet ile yapılan ticaretin bir türü olarak ses tanıma teknolojilerinin kullanılmasıyla karşımıza çıkıyor. Sesli ticarette; Apple’ın Siri’si, Microsoft’un Cortana’sı, Amazon’un Alexa’sı ve Alphabet’in Google Now’ı gibi örnekler mevcut. Amazon Echo Show ve Google Home Hub gibi akıllı ekranlar ses teknolojilerinin de akıllanması için yeni adım olacak. Bu cihazlar tüketicilerin ellerini kullanmadan yalnızca ses ile komut vermeleri ve sorgu yapmalarını, hatta ürün arama ve check out yapmalarını olanaklı kılıyor.

Yüz tanıma sistemi ve “görsel ticaret”in yükselişi 

Görsel ticaret; ilham veren, ikna edici görsel içeriklerle tüketicilerin markayla etkileşimini sağlamayı başaran, bu iletişimi satışa dönüştüren bir ticaret modeli. Fotograf ticarette hali hazırda Pinterest Lens, Google Lens, Amazon Stylesnap, Style AI, ViSenze gibi örnekler karşımıza çıkıyor. Araştırmalara göre; tüketiciler muhteşem bir alışveriş bilgi birikimi için %16 daha fazla para ödemeye hazırlar. Tüketicilerin %67’si yüksek kalitedeki görsel içeriğin ürün tanıtımları ya da müşteri puanlamalarından daha önemli olduğunu belirtiyor. Görsel ticaretin önem kazanmasının nedeni, sosyal ağ kullanımının çoğalması, yapay zekanın güçlenmesi, A/B testlerine olan talep artışı.

Gün içinde ortalama 2 saatimizi sosyal ağ platformlarında geçiriyoruz. Düzenlenmiş resimler, güncel meta-data SEO’ yu organik olarak arttırıyor. Google’a göre her ay 1 milyar görsel arama yapılıyor ve perakende şirketlerinin yalnızca %8’i online alışveriş sitelerine görsel aramayı entegre ediyor. Küresel araştırma ve danışmanlık firması Gartner’a göre Y kuşağının %62’si görsel arama teknolojilerindeki yetkinlik artışını diğer teknolojilerdeki artışa tercih ediyor. Görsel içeriğin en iyi çalışmakta olduğu alan akılda kalmadır. Tüketiciler duyduklarının %10’unu, okuduklarının %20’sini, gördüklerinin ise %80’ini hatırlamaktadır. 2021’de görsel ticareti destekleyecek şekilde web sitelerini yeniden tasarlayan öncü markaların dijital ticaret gelirlerini %30 oranında arttıracakları tahmin ediliyor.